Cele mai frumoase locuri în ochii copiilor – impresii de la participanți, sesiunea septembrie-noiembrie 2022
„A fost o mare bucurie pentru fete să îl reîntâlnească pe prietenul lor Pippin. Am observat o crescândă așteptare a noilor provocări, cu atenție și dorința ca plimbările în căutare de comori de patrimoniu să fie tot mai îndelungate. Dacă la ediția anterioară eu le îndrumam căutările, acum ochiul lor era deja format și era o adevărată plăcere să ascult discuțiile din interiorul echipei și felul în care fetele se sfătuiau dacă ceea ce văd corespunde temei sau să le aud cum, privind clădiri vechi și neîngrijite, detectează care anume sunt capetele balaurului care le-au adus în asemenea stare. Pentru mine, ca însoțitoare a lor în plimbările de căutare, rămâne emblematic momentul în care grupul de patru fetițe mărunțele s-a oprit în fața unei frumoase clădiri vechi din centrul Clujului, aflate acum într-un amplu proces de renovare. Fetițele discutau energic despre ancadramentele ferestrelor la care tocmai lucra o echipă de meșteri și lăudau decizia de a păstra elementele originale de lemn. A fost o adevărată delectare să văd cum meșterii se întorc rând pe rând spre ele, cu ochi cât cepele, ca să verifice că ceea ce aud chiar vine din gura unor copilași. A fost o scenă de care sperăm că s-ar bucura și Pippin. 🙂 Va mulțumim cu mult entuziasm copilăresc pentru roadele bogate pe care le-au cules copiii în mod atât de firesc și de plăcut în cadrul acestor ateliere!”
„Suntem alături încă de la prima ediție și abia așteptăm o nouă ediție. Nu ne plictisim de Pippin, găsim mereu lucruri noi de învățat și descoperit. Cea mai importantă descoperire sunt prietenii care desenează împreună. Mulțumim Pippin și tuturor oamenilor minunați din acest proiect!” (Anca Tudorancea – Allegria / Perușii)
„Provocarea Pippin ne-a făcut să realizăm frumusețea orașului în care locuim și să admirăm peisajul, indiferent de vremea de afară! Mulțumim pentru oportunitatea de a petrece un timp de calitate!” (Maria Frunză)
„Vă mulțumim pentru această oportunitate! Împreună cu David am descoperit locuri noi și informații noi. Iar faptul că David a desenat a fost o mare plăcere.”
„Vom continua să participăm. Consider că este extrem de util pentru dezvoltarea copiilor. Le-aş recomanda tuturor să își înscrie cel puțin o dată copiii la PIPPIN.”
„Vă mulțumesc pentru experiență și pentru informațiile furnizate.” (Gabriela Andronache)
„Un proiect foarte frumos susținut de oameni frumoși și dedicați. Am aflat multe lucruri interesante și am devenit mai conștienţi și atenţi la clădirile din jurul nostru. Le este de folos atât copiilor, cât și adulților. Mulţumim!”
„Indiferent de amploarea unui proiect la care participă copii, succesul acestuia depinde aproape întotdeauna de calitatea, acuratețea proiectului și de comunicarea între ei. Implicarea unui copil este la fel de importantă precum cea a unui adult, Pippin dând astfel posibilitatea celor mici să-și exprime ideile și cunoștințele. Mulţumim, Pippin!!” (Echipa Vânătorii de Știință)
„Informațiile primite sunt pe înțelesul copiilor și sesiunile au fost interactive, spre bucuria participanților. Provocările, interesante și un prilej bun pentru a petrece timp de calitate cu copiii. Mulțumim!” (Lucica Achim)
„Este un proiect la care particip pentru a doua oară alături de ai mei copii. Cel mai mult ne-a plăcut că datorită acestui minunat proiect am reuşit să vedem localitatea în care locuim cu alți ochi, încercând să găsim frumosul chiar și acolo unde este bine ascuns. Acum ridicăm ochii și mai pe sus, nu ne mai uităm doar pe jos. Vom mai participa cu drag și la alte sesiuni.”
„Camelia consideră acest proiect interesant, captivant, provocator și extrem de util pentru copiii care doresc să descopere noi lucruri și să și îmbogățească bagajul de cunoștințe. Vă mulțumesc frumos!”
„Participarea la acest proiect a fost o experiență cu multe învăţăminte folositoare și care ne-a trezit curiozitatea pentru arhitectură.” (Jeni CH)
„Foarte interesant! Proiectul i-a determinat pe copii să ridice privirea de pe ecranul telefonului și să descopere frumusețea clădirilor din Bacău, iar pe noi profesorii, să știm să îi sfătuim și să prețuim patrimoniul. Trebuie extins proiectul dvs.; în special la clasa a VI-a, au o oră în program de educație interculturală.”
„Cu ajutorul acestui proiect, am învățat să privesc altfel casele, detaliile lor, să lucrez în echipă. Am descoperit patrimoniul și am învățat să-l prețuiesc, iar în timpul plimbărilor, pe lângă frumusețile naturii acum admir și frumusețea arhitecturală. Am mai învățat că lucrurile nu se realizează direct, ci Punct cu punct”. (Carla Banciu,10 ani)
Vulturii stejarului: „Ne-a plăcut foarte mult, informaţiile fiind utile și interesante.”
„Proiectul Pippin cel curios a fost unul interesant, interactiv și deosebit prin temele abordate. Mulțumim echipei Pippin pentru informaţiile primite și pentru evidențierea unor lucruri care, deși extrem de valoroase, sunt deseori neglijate. Pentru toate acestea, ne declaram Victorioşi și la final de proiect.” (Victorioşii din Ploieşti)
Victorioșii – „Ce bine e acasă”
„De folos ne este tuturor. Experiența de echipă la noi a fost cam individualistă în două etape și cu prieteni diverşi. Aș recomanda proiectul oricui are un copil. Copiii noștri merg toți cu capul plecat, iar istoria și frumusețile ei sunt mai sus de nivelul ochilor lor. Trebuie să-i îndreptăm către adevăratele valori, și în acest proiect am găsit din abundență!”
„Cele mai frumoase locuri din România, în ochii copiilor a fost un proiect prin intermediul căruia copilașii au aflat detalii interesante despre clădiri, despre valoarea lucrurilor în timp, despre moștenirea culturală și patrimonială existentă. Fiind pasionați de istoria și cultura poporului român, copiii abia aşteaptă următoarele provocări ale proiectului.” (Adina Prodan, echipa AnTe-SeMi)
„Ne-a plăcut proiectul, deoarece ne-a făcut să ridicăm ochii din asfalt, am descoperit și admirat frumosul din jurul nostru. Recomandăm proiectul pentru legăturile create între părinți și copii. În căutarea provocărilor s-a petrecut timp de calitate cu copiii și s-au creat amintiri frumoase.” (Echipa VulpoLupa)
„Ca să înțelegi lumea în care trăiești, este important să cunoști poveștile din spatele lucrurilor care te înconjoară. Aceste povești vor da aripi visurilor tale. Și dacă tot visezi, visează în stil mare, ca niște catedrale. (inspirație: filmul Inception)”
„Proiectul Pippin a fost unul deosebit. Experiența mea și a echipei mele ,,Vulturii Stejarului” a fost una de neuitat. Aș participa la acest concurs mereu. Recomand acest proiect tuturor copiilor pentru a învăța ceva creativ. Mă bucur că am participat la acest concurs!”
„Pippin este o parcurgere a frumosului în timp. Diversitatea și modul de explicare a doamnelor sunt captivante și nu te-ai mai opri din ascultare. A fost o experiență minunată.” (Nadanie Paul)
„O experiență nouă pentru mine, ce mi-a deschis porțile spre lumea cunoașterii. Prin personajul Pippin informațiile au fost mai interesate și mult mai ușor de înțeles. Proiectul nu a fost plictisitor! Am câștigat câteva informații ce mă vor ajuta pe viitor și pentru cultura mea generală! Știu că Pippin a zburat de lângă mine, dar îl voi aștepta să revină, îi voi oferi semințe cu gust de curiozitate ce nu îi provoacă un zbor trist, ci mai degrabă rapid și liniștit! Sper să te întorci repede :))” (Marina Matei)
„Acest proiect îi îndeamnă pe copii să fie curioși, le deschide apetitul pentru studiul arhitecturii, detaliilor de pe fațade, îi îndeamnă să își pună întrebări și să afle răspunsuri despre istoria orașului și poveștile oamenilor care au locuit odinioară în clădirile studiate.” (Ecaterina)
„Lucrul în echipă consolidează prietenia și ne ajută să ne dăm seama că suntem diferiți și avem nevoie unii de ceilalți! Recomand proiectul pentru calitatea informațiilor și implicarea coordonatorilor!” (Prof. Diana Diaconu, Școala Gimnazială Spiru Haret din Bacău)
„E folositor pentru a păstra vie imaginea unor locuri.”
„O călătorie prin trecut, prezent și viitor. Amalgam de gânduri, povești, creație.” (Andreea Tudor)
„A fost un proiect educativ minunat! Fetițele mele s-au bucurat să descopere comorile arhitecturale din oraș, urmând firul magic 🙂 al atelierelor și poveştilor lui Pippin.” (Olivia M.)
„Anul trecut a fost prima întâlnire cu Pippin. Celor două blonde, Ariana și Timeea (Blondele Georgescu), le-a plăcut foarte mult, așa că anul acesta au revenit, dar în echipe diferite. Pe lângă tot ce au învățat o să țină minte acest proiect, pentru că este prima oară când sunt adversare într-un concurs. De câte ori au ocazia, povestesc cunoscuților, prietenilor despre Pippin.
PS: După primul atelier, Timeea mi-a spus că își dorește să devină arheolog.”
„Proiectul Pippin cel curios, cu cele patru provocări, le-a fost de mare folos copiilor participanți, deoarece i-a ajutat să privească cu ochi atenți frumosul din jurul lor, să caute acele elemente care aduc frumusețe clădirilor de patrimoniu, să distingă concepte și elemente de arhitectură și să se bucure de împărtășirea experiențelor și a comorilor găsite. Cu Pippin, copiii au devenit mici detectivi, descoperind detalii minunate și rezolvând provocări incitante.” (Maria Prodan, bibliotecar școlar)
„Un proiect foarte interesant din care putem descoperi locuri, lucruri foarte frumoase!”
„Proiect interesant, cu ateliere, povesti și provocări minunate, în urma căruia copiii au învățat să caute și să aprecieze elemente deosebite de patrimoniu și să realizeze importanța prezervării acestora.” (Claudia)
„Cele mai frumoase locuri, un proiect interesant, util pentru întreaga familie, care cu certitudine ar trebui continuat. Odată deschis apetitul pentru frumos în inima și mintea copiilor, acesta va trebui hrănit în continuare spre a aprofunda conceptul în integralitatea lui.” (Cu mulţumiri, Albert Baltariu – echipa Baschet de cultură)
Echipa Călătoarele – „deși am pășit des pe lângă ele, acest proiect ne-a deschis ochii în a le vedea cu adevărat. Copii de 6 ani care recunosc un mascaron, atunci când îl văd, sau marchize, feronerii și ferestre vechi, acesta este un lucru mare, care nouă, adulților, obosiți și grăbiți de rutina zilnică, nu ne-ar fi trecut prin cap să îi învățăm, și pentru asta mulțumim!”
Călătoarele Călătoarele
„Pentru mine proiectul Cele mai frumoase locuri a fost o activitate foarte interesantă prin care am aflat multe lucruri noi despre patrimoniul cultural. Am învățat cum să privesc clădirile și cum să observ frumosul din orașul în care locuiesc. Am descoperit foarte multe povești frumoase care m-au încurajat să desenez și să pictez. Mi-a plăcut vizita prin oraș în căutarea de comori care pentru mine a fost ca o vizită într-un loc necunoscut.” (Anisia Irina ION – Școala Elena Văcărescu, clasa a II-a C)
„Într-o societate plină de comercial, inclusiv în activitățile dedicate copiilor, acest proiect este o oază de cultură și memorie. Patrimoniul pe înțelesul copiilor este un demers care trebuie să existe sub formă continuă, nu doar în programe de scurtă durată. Ne bucurăm că am avut șansa de a deveni curioși alături de Pippin. Cavalerii florii-de-colț privesc acum clădirile cu un ochi mai atent, mai educat și sunt mai conștienți de aceste comori tăcute din jurul nostru. De asemenea, vocabularul lor este mai articulat. Termeni precum mascaron, feronerie, marchiză, patrimoniu, neoromânesc le-au devenit cunoscuți prin joacă. De fapt, așa trebuie să fie învățarea: o joacă. V-ați jucat frumos cu noi, echipă a lui Pippin!
Vă mulțumim și vă felicităm!” (Bușe Gabriela, Cavalerii florii-de-colț)
„Copiilor le-a plăcut să descopere lucruri despre care nu știau multe și să le caute prin țară. Aș recomanda proiectul, deoarece îi face atât pe copii, cât și pe profesori să exploreze și să recunoască valoarea patrimoniului național.” (Sterpu Diana)
„Odată cu participarea la acest proiect, copiii noștri au descoperit frumusețile arhitecturale ale orașului, au învățat să le descopere și în vizitele turistice, să fie curioși, să înțeleagă mai bine ce înseamnă conservarea patrimoniului, respectarea lui. Suntem recunoscători și noi, adulții, pentru lucrurile noi învățate alături de ei.”
„Acest proiect ne-a făcut să privim cu alți ochi frumosul care ne înconjoară, să îl apreciem și să ne bucurăm de el.” (Alina Maxim)
„Vă suntem recunoscători pentru oportunitatea de a participa la acest proiect frumos. Ediție cu ediție, atelier cu atelier, cultivaţi respectul pentru patrimoniul cultural, responsabilitatea și conştientizarea acțiunilor. Mulțumim pentru profesionalismul și calitatea informațiilor împărtășite.” (Echipa Dacia – Ioana și Matei)
„Am descoperit elementele care îmbogățesc clădirile din jurul nostru.” (Cristina Gabriela Floria)
„Cine n-a aflat ce face Pippin să afle! Noi am devenit din admiratori însetați cunoscători ai patrimoniului datorită provocărilor micuțului Pippin. Îi rămânem alături în proiectele viitoare pe care sperăm să le aibă în plan. Succes și viziune!”
„Mulțumim pentru acest proiect minunat. Mulțumim Pippin pentru că ne-ai însoțit în această călătorie magică plină de povești și imagini superbe. Mulțumim pentru răbdarea cu care ne-ați încurajat! Te iubim Pippin!” (Mihaela Bogdan, Școala Gimnazială Spiru Haret, Bacău)
„Să nu uităm nicicând arhitectura veche!” (echipa NOROC)
„Particip a doua oară la acest proiect. Anul trecut am avut copii de clasa a IV-a, care au fost foarte încântați de proiect și s-au implicat cu mult entuziasm. Anul acesta am avut înscriși în proiect copii de clasa pregătitoare. Am avut ceva emoții crezând că nu se vor descurca. Am avut surpriza ca cei mici să fie foarte atrași de ateliere, de povestea lui Pippin și de provocările primite. Au învățat să privească lumea prin alte filtre, cele ale valorii și ale bunului-gust. Și-au implicat și părinții în a căuta ferestre, mascaroni sau elemente de feronerie autentice. Cu toții am făcut această călătorie cu bucurie, curiozitate și nerăbdare. Îi felicităm pe organizatori și așteptăm ediția de anul viitor.” (Roxana Daniela Broască)
„Istoria vie a locurilor frumoase din România este încă în picioare, supraviețuitoare a unor vremuri neprietenoase cu formele culturii. Noi am avut plăcerea să redescoperim alături de cei mici piese vechi de arhitectură datorită lui Pippin și prietenilor săi. Suntem încântați de procesul interactiv bine gândit de către autorii acestei incursiuni și mai ales de dedicarea lor în parcursul educativ. Astfel moştenirea culturală rămâne vie în mintea și imaginația generațiilor următoare.” (Alex Icodin)
„Proiectul și-a atins toate scopurile! Echipele s-au angrenat în activități interactive în urma atelierelor informative în care facilitatorii au demonstrat competență, au oferit încredere și sprijin permanent! Mult succes în proiectele demarate! Multă putere de lucru și colaborare fără margini cu oameni din toată țara!” (Andreea Pîrvulescu)
„Acest proiect poate fi descris ca special. Poate uimitor. Sau chiar magic.”
„Vă mulțumim mult pentru acest proiect! Pippin e cu adevărat un exemplu de curiozitate și curaj. Atelierele au fost ingenios concepute, cu activități practice uimitoare și cu un mod de învățare și predare drăguț. Provocările, mai ales ultima, ne-au dat o doză de energie și curiozitate. Acestea au fost foarte interesante, lăsându-ne imaginația să zburde. Ați fost niște „cadre didactice” uimitoare. Vă mulțumim din suflet pentru ceea ce ne-ați învățat. Spor la cât mai multe sesiuni ca aceasta, la cât mai multe aprecieri și copii învățați și îndrumați.
P.S.: Sunteți cea mai tare echipă de acest gen din câte am văzut!!! Pippin e cel mai tare!”
(Cu prietenie, Denis și Rareș, Echipa Faurii Divini)
Faurii divini – „Fereastra”