„Cele mai frumoase locuri din România, în ochii copiilor” – regulament septembrie 2022
Să știi să privești în jur și să înțelegi sensul celor văzute, se învață.
În „Cele mai frumoase locuri din România, în ochii copiilor”, învățăm despre clădirile istorice și fațadele lor, despre sensul elementelor ce decorează fațadele, despre strada unde locuim, despre localitatea noastră, despre specificul locului în care trăim. Învățăm despre patrimoniul cultural și componentele sale.
De ce să înscriu copiii în proiect?
Prin înscrierea copiilor în proiectul „Cele mai frumoase locuri din România, în ochii copiilor”, aceștia au acces gratuit la toate resursele proiectului, participă la concursul „Detectiv în căutare de comori”, la activitățile (ateliere) online și beneficiază de informațiile despre patrimoniu încărcate pe site.
- pentru copii de 6-12 ani din toată țara;
- echipe de 2-4 copii, însoțiți un adult;
- 4 ateliere online – 1 atelier / săptămână
- 4 misiuni – 1 provocare / săptămână;
- perioada de înscriere 1 septembrie – 22 septembrie
- desfășurare activități 27 septembrie – 30 octombrie
- înscrieri pe e-mail: pippincelcurios@gmail.com
- sau completând formulatul dedicat
Cum înscriu copiii în proiect?
Copiii pot fi înscriși în proiect de către familie (părinți, bunici, unchi, mătuși) sau de către dascăli (învățător, profesor, diriginte). Participarea la proiect se face sub formă de mici echipe: minim 2 copii, maxim 4 copii, asistați de un adult.
Înscrierile pentru sesiunea septembrie-octombrie 2022 se fac în perioada 1 – 22 septembrie, în limita locurilor disponibile, la adresa de e-mail: pippincelcurios@gmail.com
La înscrierea copiilor trebuie trimise pe e-mail următoarele informații:
- nume echipă,
- nume copii (2-4 copii într-o echipă),
- vârsta copiilor,
- nume școală și cadru didactic (dacă înscrierea se face de către un cadru didactic),
- localitatea,
- ziua / ora aleasă pentru atelier – sunt menționate mai jos, la prezentarea atelierelor online,
- număr de telefon adult care va păstra legătura cu ACS – grup de WhatsApp dedicat,
- adresa de e-mail pentru corespondență (dacă este alta față de cea de pe care se face înscrierea).
- Pentru aceeași echipă pot fi transmise mai multe adrese de e-mail sau mai multe numere de telefon (pentru grupul de WhatsApp), dacă se dorește ca informațiile să fie trimise către mai mulți părinți ai copiilor din respectiva echipă.
Rolul echipei de copii
De ce copiii trebuie să fie parte dintr-o echipă și nu pot participa individual?
- Pentru că împreună cu prietenii e mai distractiv de învățat și mai ușor de construit.
- Pentru că fiecare copil are talentul lui pe care și-l poate pune mai bine în valoare în echipă, iar împreună rezultatul este mai bun.
- Pentru a avea cine să „țină steagul” echipei dacă unul dintre copii este indisponibil la o provocare.
- Pentru că patrimoniul cultural are șanse mai mari de supraviețuire dacă e iubit de mai mulți; atunci când împreună, și în echipă, îl descoperim și îl protejăm.
Am optat pentru echipe mici însă, pentru ca organizarea să fie mai simplă și deplasarea mai ușoară. Saricinile în echipă se pot împărți, dar rezultatul îi reprezintă pe toți copiii dintr-o echipă.
Cum se desfășoară proiectul pentru copii?
După înscrierea în proiect, copiii devin detectivi în a descoperi diferite elemente de arhitectură în localitatea lor, provocări ce vor fi anunțate în cadrul a 4 etape/misiuni incluse în sesiunea de concurs – se anunță pe site-ul proiectului și sunt explicate în cadrul atelierelor online.
Plecăm în misiune bine documentați, cu informații puse în articole sau ateliere online și indicii regăsite în glosare de termeni pregătite de echipa de proiect și indicate după caz.
Fiecare copil/echipă trebuie să își pregătească trusa detectivului din care nu vor lipsi caietul de notițe, creioane, culori și eventual o cameră de fotografiat sau telefonul. Datele adunate pe teren (copii însoțiți de adulți, după caz), vor fi folosite pentru ca echipa să rezolve cât mai bine fiecare misiune.
În ce constă o misiune (ce anume trebuie să identifice copiii în localitatea lor) se va anunța la debutul acesteia.
Rezultatul obținut de copii, la nivel de echipă, va fi încărcat de adulți pe www.pippincelcurios.ro
Cele mai bune lucrări realizate vor face parte din expoziții online (cu posibilitatea de a fi promovate și în alte materiale).
Ce presupun atelierele online?
La atelierele online pot participa doar copiii care sunt înscriși în proiect în sesiunea septembrie-octombrie 2022.
Activitățile online se desfășoară timp de 4 săptămâni – câte un atelier pe săptămână.
Atelierele au un conținut adaptat vârstei copiilor și conțin informații despre patrimoniul cultural, arhitectură, urbanism, conservare, artă și istoria artei. Informațiile sunt transmise în prima parte a atelierului sub formă de prezentare interactivă, imagini/jocuri, iar în partea a doua printr-o aplicație practică – desen, discuții pe marginea temei.
La înscrierea copiilor se optează pentru programul atelierului – se alege o zi și o oră care se va menține pentru toate cele 4 ateliere la care participă copiii:
- marți, ora 18.30
- miercuri, ora 17.00 sau ora 18.30
- joi, ora 18.30
- sâmbătă, ora 11.00 sau ora 12.30
Dacă la un atelier nu sunt înscriși cel puțin 15 copii, respectivul atelier nu se ține, urmând ca cei deja înscriși să fie reprogramați la atelierul din altă zi.
Pentru a acorda atenția cuvenită copiilor înscriși în proiect, numărul de locuri/atelier este limitat. Vă rugăm ca la înscriere să verificați și să cofirmați disponibilitatea datei și a orei pe care o preferați împreună cu responsabilul de proiect.
Conținutul atelierelor se schimbă în fiecare săptămână, astfel:
săptămâna 1: informații despre patrimoniul cultural, specificul local, factorii care influențează dgradarea clădirilor. Lectorul atelierului 1 este Maria-Magdalena Drobotă, specialist cu peste 20 de ani de experiență în conservarea patrimoniului cultural.
săptămâna 2: informații despre urbanism prezentate de Ramona Ungureanu, urbanist cu peste 15 ani de experiență
săptămâna 3: cum privim fațadele, elemente regăsite la nivelul acestora – cu Laura Hangiu, specialit restaurator (circa 20 de ani de experiență) și autor de cărți pentru copii.
săptămâna 4: legătura dintre specificul local și cultura, influențe – cu Andreea Zamfira, profesor, specialist în științe politice și sociologie cu peste 20 de ani de experiență.
Materiale necesare la ateliere: coli de hârtie, creioane, creioane colorate.
Ce presupune concursul – Detectiv în căutare de comori?
Echipele de 2-4 copii, însoțiți de un adult, vor fi detectivi în localitatea lor (sat, oraș) / zona în care locuiesc sau într-o localitate pe care o îndrăgesc, de oriunde din România. Trebuie să aibă acces la acea localitate în perioada desfășurării concursului.
Vor identifica diferite detalii de arhitectură sau ansambluri – în funcție de provocarea anunțată în săptămâna respectivă –, le vor desena, fotografia, descrie sau le vor spune povestea.
Se pot folosi orice tehnici de lucru și orice materiale care ajută la rezolvarea provocării și punerea în valoare a patrimoniului cultural, fără a afecta emoțional sau fizic persoane sau opera de patrimoniu.
Toate cele descoperite și urzite vor fi încărcate pe platforma proiectului, în galeriile dedicate fiecărei provocări pentru ca și alți prieteni ai patrimoniului să le cunoască și să le aprecieze.
Fiecare provocare nouă (din cele 4), va fi anunțată în ziua de miercuri, va fi explicată în cadrul atelierelor, iar răspunsul (sub formă de imagine) se va încărca timp de 2 săptămâni de la lansarea acelei provocări, în galeria dedicată, anunțată și evidențiată pe website.
După încărcare, se poate începe votul, după cum vom detalia mai jos.
La concursul Detectiv în căutare de comori pot participa și copiii care nu sunt înscriși în proiect.
Copiii care participă la concurs, dar nu sunt înscriși în proiect, beneficiază de informațiile prezentate pe website-ul pippincelcurios.ro, dar nu pot participa la atelierele online.
Pentru părinți / dascăli
Rolul adulților – familie/cadre didactice – în proiect este de a oferi suportul necesar pentru ca cei mici să poată participa la proiect.
Mai exact, adulții trebuie:
• să înscrie echipele (de 2-4 copii) în proiect;
• să primească și să transmită informațiile de la echipa de proiect către copii (să le indice articolele publicate pe site; să-i anunțe care sunt datele pentru următoarea etapă ș.a.);
• să însoțească copiii în identificarea elementelor specifice, dacă este cazul;
• să asigure conexiunea la internet a copiilor;
• să sprijine copiii cu materialele necesare;
• să încarce rezultatele etapelor în galeria dedicată.
Considerăm că toți adulții care vor înscrie copii în proiect vor ca cei mici să dobândească informații cât mai diverse și sunt interesați, la rândul lor, de cum arată localitatea în care trăiesc.
Știm însă și că, pentru cadrele didactice, este importantă recunoașterea oficială a implicării lor în proiecte. De aceea, pentru cadrele didactice oferim 2 tipuri de diplomă:
• diplomă de participare, pentru cei care înscriu copiii și le călăuzesc pașii alături de echipa de proiect;
• diplomă de implicare – prieten al patrimoniului, pentru aceia ai căror elevi înscriși în proiect finalizează etapele sesiunii de concurs și, la rândul lor, contribuie la site-ul proiectului cu un material pe specificul acestuia: joc, informații culese din călătorii ș.a.
Pe baza implicării elevilor în proiect, școlile vor primi o distincție: prieten al patrimoniului, la finalizarea unei sesiuni, de către 20 copii – pentru școlile din mediul rural, și 50 copii – pentru școlile din mediul urban.
În ce constă realizarea provocării / a lucrării?
Lucrările pot fi reprezentate de desene, pictură, colaj, modelaj, fotografii, filmulețe.
Fiecare lucrare va fi însoțiță de răspunsul la câteva întrebări simple, de genul:
• ce reprezintă lucrarea
• în ce localitate a fost realizată
• de ce a fost ales modelul. De exemplu: “Trec zilnic pe lângă ea și îmi place pentru că …”,
“E casa unor prieteni și mereu m-am simțit bine acolo”, “E casa mea și sunt mândru de ea” …
• câteva rânduri despre povestea casei, a locului – orice detalii se cunosc sau se observă din analiza detaliului/ a locului respectiv.
! În cazul fotografiilor vă rugăm să fiți atenți la lumină și umbre, la cum încadrați subiectul, la claritatea și calitatea imaginii ș.a.
! Pentru lucrările realizate de copii, este important ca modelul să fie un element de arhitectură identificat de copii în localitatea lor, conform indicațiilor din provocare.
Ce materiale sunt necesare?
Metodele și tehnicile de realizare a lucrărilor de către copii sunt flexibile. Fiecare echipă poate să realizeze lucrările cu materialele avute la îndemână sau tehnicile prin care se exprimă cel mai bine.
Pot fi utile: creioane, creioane colorate, acuarele sau alt tip de culori, pensule, materiale pentru colaj, hârtii colorate, o plajă cu nisip :), bloc de desen sau altă hârtie, un aparat de fotografiat sau un telefon cu cameră bună. La lansarea fiecărei provocări se vor mai face mici recomandări.
Câte lucrări trebuie să realizeze copiii?
O echipă trebuie să realizeze minim 2 lucrări, indiferent de numărul copiilor din echipă.
Numărul maxim de lucrări ce poate fi încărcat în galerie este de 4 (chiar dacă sunt 2, 3, sau 4 copii în echipă).
În funcție de atelier, unul dintre răspunsurile la provocări poate fi constituit din lucrări realizate de copii în timpul atelierelor.
Cum sunt transmise lucrările?
Familia/cadrele didactice ce înscriu echipele de copii în concurs sunt ajutorul nostru de nădejde pentru ca lucrările copiilor să fie puse în valoare.
Pentru ca lucrările să ajungă la noi/ să fie înscrise în concurs, se va completa formularul provocării de pe pippincelcurios.ro
• Timpul alocat trimiterii lucrărilor este de 2 săptămâni de la data lansării provocării.
• După încărcarea lucrărilor/completarea chestionarului, este necesară aprobarea în concurs de către echipa de proiect.
! Lucrările care nu se încadrează în specificul anunțat/ nu au ca subiect elemente ale patrimoniului cultural material/ nu răspund provocării – nu vor fi acceptate în concurs.
! Este obligatoriu ca subiectul reprezentat să fie din România.
Formularul de concurs și un exemplu de completare vor fi disponibile la lansarea primei provocări.
Cum sunt selectați câștigătorii concursului?
Sunt 2 categorii de premii oferite:
- bazate pe calitatea participării – Premiile lui Pippin -, câștigătorii sunt desemnați de echipa de proiect pe baza implicării de ansamblu a copiilor în proiect: participarea și activitatea din timpul atelierelor, răspunsul încărcat la provocări.
- pe baza votului public – Premiile publicului -, câștigătorii vor fi desemnați pe baza votului public pe platforma pippincelcurios.ro la imaginile încărcate. Se cumulează voturile de la toate imaginile.
Toți copiii dintr-o echipă declarată câștigătoare vor fi premiați în egală măsură.
Premii
Toți copiii care participă la proiect sunt câștigători de informații și experiențe.
Cei ce finalizează cel puțin 3 provocări de concurs (trimit materiale răspuns la provocări) sau se remarcă în mod deosebit în proiect, vor primi la final o diplomă (înregistrată și transmisă online) de iubitor al patrimoniului cultural.
Cele mai bune lucrări vor fi promovate în expoziții online și în galeria de lucrări a proiectului. Lucrările vor fi însoțite de numele echipei (și al copiilor – unde există posibilitatea), vârsta, școala (dacă copiii sunt înscriși prin școală), localitatea.
Cel puțin 3 echipe de copii vor fi desemnate câștigătoare la fiecare dintre secțiuni (Premiile lui Pippin/Premiile publicului).
Toți câștigătorii acestor categorii vor fi recompensați cu diplome, medalii, cărți cu și despre patrimoniu, eșarfe personalizate, alte premii și activități surpriză.
Prin înscriere în proiect se acceptă:
- regulamentul proiectului
- acordul de folosire a rezultatelor proiectului, asocierea lucrărilor cu numele copilului și alte date cu caracter personal (nume, vârstă, localitate, școală – după caz)
- imaginile rezultate din proiect – lucrări ale copiilor/echipelor sau realizate în cadrul activităților, pot fi folosite, fără un alt acord, ca ilustrație în materiale de pe website-ul pippincelcurios.ro, în materiale de promovare și rapoartele de activitate ale proiectului, în relația cu finanțatorii ș.a. Imaginile folosite vor fi însoțite de numele autorului, al echipei, al cadrului didactic, al școalii și localității – după caz.
- Nu sunt făcute publice și nici înstăinate date de contact ale participantilor sau ale însoțitorilor.
Echipa de proiect
Despre echipa de proiect trebuie să spunem că e formată în mare parte din specialiști în conservarea patrimoniului cultural: restauratori, urbaniști, istorici de artă, arhitecți, sociologi ș.a.
Dragostea pentru copii și patrimoniu ne-a impulsionat să ne gândim la forme de apropiere între cele 2 și la proiecte care că facă ambele părți câștigătoare.
Ne place să le împărtășim copiilor din ceea ce știm.
O parte din experiența în lucrul cu copiii am obținut-o prin formări sau prin implicarea în diverse proiecte, dar cea mai mare experiență și doză de răbdare am dezvoltat-o cu propriii copii.
Iată câțiva dintre prietenii lui Pippin cu care te vei întâlni în acest proiect.
https://pippincelcurios.ro/prietenii-lui-pippin/
Echipa de proiect a mai colaborat și la alte proiecte desfășurate de Art Conservation Support – ACS în ultimii 12 ani: „În dialog cu monumentele. 40 de ani de restaurare științifică”, „Despre restaurare”, „Despre restaurare – mobil”, „Zborul ZCP39. Căutarea lui Pippin”, „Pippin zboară la țară”, „Marea lume mică”, „Pași spre renașterea Muzeului Teatrului Românesc”, „În casa bunilor”, „Cartea Caselor”.
Ce mai trebuie să știu înainte de a înscrie copiii în proiect / la concurs
Înainte de a înscrie copiii în proiect asigurați-vă că:
• ați citit cu atenție ce presupune implicarea copiilor și a adultului în proiect și sunteți dispuși să alocați timpul necesar pentru activități.
• cei mici pot avea conexiune la internet și cele câteva materiale necesare.
Prin înscrierea în proiect a copiilor, adulții permit:
• utilizarea rezultatelor copiilor (imaginile după lucrări) în cadrul proiectului pentru promovare și în diferite galerii online / expoziții sau materiale tipărite. Lucrările vor fi însoțite de numele echipei și al copiilor din echipă, vârsta, școala (după caz) și localitatea.
• utilizarea imaginilor din timpul proiectului, în care pot apărea și copiii (capturi de ecran la dimensiuni mici).
Lucrările înscrise în concurs/proiect, sunt rezultat al efortului copiilor.
Copiii înscriși sunt singurii autori ai lucărilor trimise.
ACS nu își asumă responsabilitatea privind verificarea drepturilor de autor.
Pentru alte întrebări al căror răspuns nu se regăsește în cele de mai sus, ne puteți contacta pe e-mail: pippincelcurios.ro sau la telefon: 0721.717.066
Participarea la proiect, atelierele online și materialele suport sunt gratuite.
„Cele mai frumoase locuri din România, în ochii copiilor” este un proiect cultural inițiat de Art Conservation Support (ACS) și finanțat de Ordinul Arhitecților din România prin Timbrul de arhitectură.
Proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național – AFCN.
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finațării.